Tavoitteita ensi kaudelle en ole vielä listannut tänne blogin puolelle, mutta se postaus on tulossa kyllä. Riksu jatkaa samalla tasolla (sh helppo / sh vaativa) ja Röllin kanssa olisi tarkoitus päästä harrastetta starttaamaan. Ei siis tulossa varsinaisia luokkanostoja, joten ei tarvitse opetella uusia temppuja. Tulostasoa olisi kuitenkin tarkoitus nostaa, ja se vaatii paljon rutiinia ja rentoutta suorittamiseen. Ja miten siihen päästään?
Lepokauden ja peruskuntokauden jälkeen alkaa treenikausi kisakautta silmällä pitäen. Treenikaudella juuri kasvatetaan kuntoa ja lihasvoimaa sekä korjataan ongelmia. Itse aloitan listaamalla viime kauden vaikeat asiat ja ongelmat. Koulutuomarien pöytäkirjoista löytyy aika hyvin yleensä asioita, joihin kannattaa keskittyä. Kerään kauden mittaan kaikki koululaput yhteen kansioon, josta on sitten helppo tutkia lappuja ja tuloksia.
Kauden koululapuista kerättyä:
- huolellisuutta teihin
- tarkkuutta taivuttamiseen / suoruuteen
- siirtymisissä tulee vahvaksi
- volteilla saisi taipua paremmin rungostaan
- tarkkana tahdin kanssa
- vakaampi, pyöreämpi muoto
- lisää moottoria
- takaosaan lisää työntöä ja voimaa
- raviin ilmaa ja pyöreyttä
- rentoutta ja elastisuutta lisää
- lisää irtonaisuutta askellajeihin
- notkeutta runkoon
- valmistele siirtymiset
- muoto ja asetukset liian levottomia
- pyöreämmälle niskalle
- keskiaskellajeihin selkeämpi ero
- ajoittain liian matalassa muodossa
- voimakkaammin ylämäkeen
- rehellisemmin pohkeen eteen
- peruutuksessa pyöreämmälle niskalle
- tahti kiihtyy, askel ei veny (keskiravi)
Viime kaudella kilpailin vain Riksun kanssa, joten tuomarien kommentit on Riksulle. Toki Röllinkin kanssa tarkoituksena on keskittyä samoihin asioihin. Voimaa lähdetään hankkimaan monipuolisella liikutuksella ja riittävällä ravinnolla, lepoa unohtamatta. Toivottavasti saadaan tehtyä myös ainakin muutamia hankitreenejä vaihtelevista keliolosuhteista huolimatta. Erilaiset puomi- ja kavalettijumpat on myös hyvää treeniä takapäälle. Hyvillä keleillä lihaksia ja kuntoa voi harjoittaa myös mäkitreenillä.
Riksu on tällä hetkellä vähän "roikku" ratsastaa. Se on siirtymissä aika vahva ja liikkuu etupainoisena enemmänkin "alamäkeen" kuin "ylämäkeen". Se on kuitenkin ihan energinen ratsastaa, joten pitäisi vaan löytää taas nappulat joilla se energia saadaan käyttöön oikeaan työskentelyyn. Tarkoituksena on saada etupää ylös ja takapää alle. Paljon jumppailua ja tarkkuutta työskentelyyn. Löysäily saa jäädä eikä enää kelpuuteta tehtäviä suoritettuna vain sinne päin. Juttelin näistä jo viimeksi Annan kanssa valmennuksessa, joten en itsekään pääse enää helpolla ;)
Riksun kanssa treenataan myös rutiinia ja rentoutta jo opeteltuihin temppuihin, jotta ei enää anneta tasoitusta muille kisaajille. Harjoittelussa on ainakin niinkin yksinkertainen asia kuin peruutus. Kyllähän Riksu peruuttaa, mutta nyt halutaan siihen rentoutta, samanmittasia askelia ja suoruutta. Pohkeenväistöä tulee myös treenata. Samat jutut siinäkin: suoruus, rentous ja tahti. Lisäksi tehdään paljon paljon siirtymiä niin askellajien välillä kuin askellajien sisällä. Sekä hiotaan laukasta pysähdys vähintään kasin arvoiseksi :D Kunhan meidän ravirata taas sulaa, niin Riksu treenailee keskiravia myös kärryjen edessä. Monipuolisuus kunniaan!
Röllin kanssa keskitytään edelleen perusratsastukseen. Pidätteet läpi, turpa ylös, takapäähän voimaa. Vaikka Rölli etenee reippaasti ja joskus ei-niin-hallitusti, täytyy mun uskaltaa alkaa ratsastamaan sitä enemmän jalalla ja vähemmän kädellä. Sillä on hyvä työmotivaatio, mutta aina ei olla ihan samalla kartalla. Röllinkin kanssa luvassa on paljon siirtymiä ja taivuttelua. Nyt Rölli on selkeästi huonompi taipumaan oikealle, joten symmetrisyyttä treenataan. Esteillä treenataan rutiinia ja malttia. Röllin kanssa ehkä enemmän ratatreeniä kuin jumppaa, sitä kuitenkaan unohtamatta. Kelien salliessa paljon maastoilua sekä perusratsastusta myös ulkona ylläpitämään mielenkiintoa työntekoa kohtaan. Tarkoituksena olisi myös pikkuhiljaa totutella taas ohjasajoon ja kärryihin, katsotaan kuinka käy...
Toivottavasti huhtikuussa viimeistään rata olisi sula ja hyvässä kunnossa, jotta päästään aloittamaan varsinainen laukkatreeni ja kestävyysharjoittelu. Samoihin aikoihin otetaan myös ensimmäiset hypyt ulkona maastoesteille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti